Aktivní pohyb a zdravá výživa

11.08.2012 19:26

Ke zdravému vývoji dítěte je kromě zdravé stravy také pohybová aktivita.(Kromě školy je pro děti nezbytnou součástí dne pohybová aktivita.) V tomto věku potřebují dostatek pohybu, měly by mu věnovat přibližně stejně času, jako tráví ve škole. Právě v této době začínají také se sportem a utváří si k němu silný vztah, který často vydrží po celý život. Pokud máme doma školáka, který své záliby směřuje jiným směrem než ke sportu, o to více dbáme na dodržení pohybové aktivity. I pouhé omezení jízdy autem je přínosem. Pokud je to možné, mohou děti chodit do školy a ze školy pěšky.

„Typický“ školák

Energetická potřeba dítěte závisí na jeho aktivitě. Některé je spíše klidné, jeho pozornost se upíná
k četbě, malování, a energetický výdej je přirozeně nižší.

 

Školák – sportovec

Dítě, které má i několikrát za týden trénink - ať už fotbalový či hokejový - má samozřejmě mnohem větší energetický výdej. V jídelníčku musí být zohledněny nejen nároky na energii a její celodenní pokrytí, ale i na konkrétní složky potravy – bílkoviny, sacharidy, tuky. Sacharidy jsou především zdrojem energie, důležité je ale i zastoupení tuků. Bílkoviny jsou potřebné pro tvorbu svalové hmoty, ale jejich množství by se nemělo příliš navyšovat ani v jídelníčku sportovce. Nadměrné množství bílkoviny se totiž přemění na tuk, navíc zatěžuje ledviny. V neposlední řadě je dobré dodržovat pitný režim dle potřeby organismu především při sportování.

Podstatná je také úprava svačiny a večeře před a po tréninku, kde jsou skvělým pomocníkem právě banány, které rychle dodávají vitamíny, glukózu a energii. Tělo tyto potřebné látky z banánů dokáže okamžitě vstřebat. Tyto vlastnosti banánů oceňují i vrcholoví sportovci.

 

Školní dítě – „nejedlík“

I v této věkové skupině se objevují děti, kterým jídlo nechutná a které musíme do jídla nutit. Možná ještě neobjevily tu správnou chuť jídla, která by je zaujala. Doporučujeme dbát na pestrost a rozmanitost chutí v jídelníčku. Můžeme využít i energeticky bohatších a chuťově známých druhů ovoce, které by mohly dítě zaujmout, jako je např. banán. Opět platí, že rodiče by měli jít příkladem a ukázat, že právě tohle jídlo jim chutná.

Dítě musí některé jídlo ochutnat vícekrát, aby jeho chuť objevilo a mohlo mu zachutnat, tak nevzdávejme vše po prvních neúspěších.

 

Dítě s rodinnou dispozicí k poruše metabolismu tuků, k obezitě a děti obézní

Mladší školní věk je typickým věkem, kdy se u dětí může rozvíjet obezita. Se školní docházkou se významně mění jejich životní styl. Doposud si především hrály, pohybovaly se celý den, a najednou jsou usazeny do školní lavice a doma za psací stůl. Tím se snižuje energetický výdej. Úměrně tomu bychom měli zohlednit složení jídel v závislosti na denní aktivitě. Jídelníček by měl být bohatý na vlákninu – cereálie, ovoce, zeleninu, ryby, mléčné výrobky a rostlinné tuky. Pětkrát denně ovoce a zelenina je zde přímo podmínkou.
A hlavně bychom neměli zapomínat na denní pravidelnou fyzickou aktivitu, která je důležitá stejně jako správná výživa.

Pokud chceme, aby se naše dítě učilo správně jíst a osvojilo si základy zdravé výživy, měli bychom začít u sebe. A protože již víme, že jsou školáci vnímaví k tomu, co dělají rodiče, celá rodina by měla jíst stejné jídlo. Správným příkladem vedeme ke zdravé výživě snadněji než nucením a přemlouváním.